Friday, August 12, 2011

KATA KATA ALUAN


KATA-KATA ALUAN

Salam sejahtera….

Kejayaan sesebuah sekolah adalah hasil usaha dan komitmen bersama daripada semua pihak iaitu guru, ibu bapa, masyarakat dan agensi setempat. Tanpa sokongan daripada mereka berkemungkinan usaha tersebut tidak berjaya.  Sehubungan dengan itu, adalah menjadi harapan saya agar warga sekolah dapat mewujudkan budaya sihat dan hubungan yang mesra dengan ibu bapa dan komuniti setempat.  Semua ini demi memastikan setiap perkara yang dirancang dapat dilaksanakan dengan jaya dan lancar bersama-sama dengan ibu bapa dan masyarakat setempat.

Prestasi akademik  UPSR  2010 menunjukan 20 daripada 26 orang sahaja murid lulus (74.07%) dan bilangan murid yang memperolehi 5A hanya 2 orang. Walaupun peratusan pencapaian jatuh sedikit, namun itu bukan penghalang atau pelemah semangat kita. Ia seharusnya menjadi iktibar kepada kita memperbaiki keadaan untuk terus meningkatkan kejayaan dimasa akan datang.

Dasar KPM dalam NKRA, Program Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris pada tahun sudah dan perlaksanaan Kurikulum Standart Sekolah Rendah (KSSR) yang bermula di tahun satu pada tahun ini, matalamatnya untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI), tiada lagi murid buta 3M menjelang tahun 2012, serta bagi menghadapi alaf baru, merupkan cabaran dan tanggunjawab yang semestinya dimantapkan dan direalisasikan dengan sempurna. Semua guru, murid dan warga sekolah diharap dapat menggandakan usaha bagi mencapai hasrat tersebut.

Justeru itu, marilah kitas bersama-sama menerus dan melaksanakan segala program yang dirancang untuk meningkatkan lagi prestasi serta imej sekolah kearah kegemilangan. Bersamalah kita berusaha mengembeleng tenaga memberi ilmu untuk anak bangsa. - membina modal insan yang berdisplin, produktif dan inovatif. 

Usaha gigih, kerajinan dan keikhlasan kita menjalankan tugas serta tanggungjawab, hasrat kita akan berjaya dan menjadi kenyataan.

Akhir sekali, pihak pentadbiran sekolah berharap semua agenda yang dirancang bagi Tahun 2011 akan tetap sampai kesasaran.  Usaha ini akan berterusan dan akan menjadi satu episod dalam perjuangan kita ke arah memartabatkan dunia pendidikan dan seterusnya memperkasakan sekolah kita. 

Sekian.

Salam hormat dari saya,

INDHIRA A/P THIRUNAVUKARASU
Guru Besar
SK Medthodiast Malim Nawar,
Perak Darul Ridzuan.

Tarikh: 16 Februari 2011

0 komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Semakan ID dan PASSWORD VLE Frog

KPM - Berita dan Aktiviti

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More